Nem valami fruskáról, hanem egy bizonyos repedt-alvázúról van szó. Egy régi barátom egy kéréssel fordult hozzám pár hete a fészbuk cseten, íme a rövidített változat:
2013. Augusztus 10:
-Nem-e néznéd meg a kocsit, a tinédzserkorú Feliciát, mert kiütött rajta a változó kor hormonzavaraként, a vöröses-barna pigmenttúltengés.
-Jólvan, csinálj egy pár képet komám, hadd szóljon!
-Ilyenek lettek, itten vannak, emígyen fest:
-Azt a hét meg a nyócát, meg hogy a kurvaéletit! Na jólvan, holnap gyertek le vele, megnézem mit tehetek...
Szóval hogy rövid legyek és velős, lejöttek és amit a tüzetesebb vizit kiderített, az nem egyszerű hormonzavar, hanem áttétes, komoly nyavalya! Rossz volt a... vagyis nem volt rossz a tető, a motorháztető, a taposólemezek, és egy ajtó sem - kivéve a csomagtérajtó, mert azt is eszi a rozsda.
(Ekkor lepergett előttem az egész életem filmje, vagyis nem az egész, és nem is az életem filmje, hanem ezerféle végkimenetele annak, hogyan lesz még később autó Ivánból...)
Tehát a srácok segítségével nekivágtunk, mint a légionáriusok a sivatagnak: acélos tekintettel, és tudva, hogy ami ránk vár az minden, csak nem "öröm és bódottá"...
Ami még tehát rossz: tankolónyílás (úgy mindenestől), jobb oldali küszöb - főleg az alja, hátsó sárvédőívek, a küszöbök végén a doblemezek, a bal hátsó rugótorony kaputt, és a doblemezt is átette a fene.
Az első sárvédők eltávolítása után pedig kiderült még, hogy a bal és jobb oldalt is lyukas az első doblemez a rugó előtt, a sárvédőtartó lemezívek is rohadtak, a jobb oldalt a felső gerenda oldalán a merevítőlemez is fuszikos, valószínűleg azzal együtt ami alatta van...
-Ez nem lehet igaz - mondja a tulaj - tavaly lett megcsináltatva, három hétig volt a kasznisnál, 150-et kért érte."
Mindez egy 1999-es autón. Hát, igen. Ezért csinálom magamnak az Ivánt, mert jó karosszériázás sokba kerül, de rossz is majdnem ugyanannyiba... vagy a végén még többe is. Ennél a kocsinál is bebizonyosodott, hogy a megfelelő mennyiségű alvázvédő és kittanyag baromi sok mindent takarhat. (Pl le sem csiszolt hegesztéseket, amire csak kitt került, majd fényezés. Előtte lerozsdamarózni, és lealapozni ugye teljes butaság lett volna.)
Szóval első körben nekiestem a tankolónyílásnak, és ez lett belőle:
A képen már a javított belső perem látszik.
Levettem az egész oldalát a farnak, így hozzáférek a dolgokhoz. A doblemez kirohadt, a tartócsavarok letörtek, a távtartó gyűrű elporladt, a tankoló nyílás belső oldala is cserére érett. Emellett a lökhárító tartó kis lemez is körben rohad a hegesztett felületeinél.
A régi darab:
Az új készülőben:
Tankoló nyílás cuccok:
Új tankoló nyílás - felhasználtam a régiből amit lehetett:
És készen:
Másik oldalról:
Leszedtem az ajtókat és a küszöböt; a ménkű sok kitt alatt ez bújt meg:
Közben:
Az alsó perem teljesen átlyukadt, a padló oldala is cserés egy jó darabon. Szép réteges, csakhogy inkább a rozsda és az alvázvédő dominál, mintsem az egészséges lemez.
A bal hátsó torony oldalát is kiablakoltam, majd megfelelő mennyiségű mérés után megskalpoltam. Kivágtam még azokat a részeket, amit megkezdett az idő vasfoga:
Minden eltávolítva, megcsiszolgatva, lerozsdamarózva, és utána megtakarítva, új darabokra előkészülve:
Az első kis lemezkéket újragyártottam, a sárvédőket a kocsi gazdája elvitte, és lefesti otthon.
A felső merevítőgerendát levettem, és mivel tudtam, hogy a kocsi volt már törve még az előző tulajnál, így nem voltam teljesen meglepve, de azért az állam leesett:
Hogy csinálhat valaki ilyet? Egy autó orrát 2 csavarral és felül 3 ponthegesztéssel összerakni. Na jó, amit levettem lemezt az is tartotta, de csak kb 10 ponton, és ugye az is ehhez volt hegesztve nagyrészt. Szóval megint találtam plusz fél napnyi elfoglaltságot.
Először a hátsó torony tetejét megpróbáltuk bontott darabbal pótolni, de felicia dob nem volt csak Golf3, az meg nagy, így muszáj volt készíteni. Ennek lépései:
A kimért és kivágott lemez meghajtogatása:
Egy darab zártszelvény segítségével hajtogattam megfelelő ívűre a széleket:
Baromira sok, pepecselős méregetés és finomítgatás után a helyre lett hegesztve, már csak csiszolgatni és festeni kell:
Egyelőre tehát ott járok, hogy a bal hátsó torony kész van, és a külső sárvédőperem következik, csak még elő kell készíteni a helyét a hegesztéshez. Ha az kész lesz, akkor a kocsi jobb oldalára fogok koncentrálni, és szépen haladok elölről hátrafelé, kijavítva az első doblemezeket, a merevítőgerendát, és a plusz kis "dobozt", majd jöhet a küszöb alja.
A tanulság: ha egy kocsi ennyire rossz legközelebb rám ne számítsatok, főleg akkor ne, ha tele a garázsom!
/Csak viccelek, hiszen szeretem a lehetetlennek tűnő szarok okozta kihívásokat, mert különben a sajátomat sem kezdtem volna el./
Folyt. köv.